Wednesday, January 27, 2010

RESEPI SPAGHETI GORENG MUDAH...


Saja je nak share masak goreng spageti ni..ari tu masak spageti pastu de lagi lebih mee mentah dia..so..malasla asyik nam masak spageti je...so aku cubala pulak spageti goreng ni...hehehe nak jimatt kos la ni...almaklumla student..masak pun kat dalam rice cookerje... tapi okla kat hostel tak de dapur..klu yang rajin masak tu belila multi cooker tu lagi senang...so resepi mudah...

BAHAN-BAHAN

1. Separuh daripada sepeket spaghetti
(direbus taruk minyak dan garam sikit). ni aku rebus sambil buat asssgment ni.
2. 1 pek sosej giant (RM 2.29)
Ni nak gantikan ayam.
3. 3 sudu cili boh (tahan lama cili boh ni, klu dah buka simpan elok2)
4. 1 ulas bawang besar (dihiris atau dicincang- tak de lesung nak ditumbuk)
5. 4 ulas bawang putih (dihiris halus)
6. Kicap
7. sos tomato atau cili
8. Garam secukupnya

CARA MEMBUAT

1. Tumis cili boh, bawang merah, bawang putih sehingga garing
2. masukkan sos cili n kicap bila bahan tumis tadi dah garing
3. Kemudian masukkan sosej dalam beberapa minit masukkan garam sikit
4. Rasa dah berminyak dan masak cili tu masukkan spagetti yang dah direbus tadi..
5. klu de serbuk atau kiub ayam buh sebagai perisa
6. Pastu rasala cukup garam ke tak??
7. Pastu siapla spageti goreng mudah je..

SELAMAT MENCUBA........

P/S : aku guna bahan LEBIH2 yang de je dalam bilik aku ni...sekali sekala teringin masak, masak la. sedap tak sedap janji hati puas..tapi spageti goreng aku boleh makan sampai 7 orang tau. separuh peket je tu..

Masak ni senang kalu hati kita mmg ikhlas nak masak..klu tak de bende pun kita rasa macam sedap je...sebb hati kita seronok nak memasak...

BAK KATA DE SORANG KAWAN AKU NI..MAKANAN YG AKU MASAK NI SEDAP TAPI BAGI KATEGORI MASAKAN YANG TAK CUKUP BAHAN HEHEHEH...

No comments:

Post a Comment